Tabula T

NM.0091072 TABULA T

…På dem fölgde hans Musiqve bestående i allehanda Pijpor, Trumoor etc

…af en hoop Pijpare, Trumbslagare och sådanne Spelmän som i Turckiet brukas, hwilcka låta såsom flugor eller Bråmsar när de sittia någonstädes fast.

(Claes Rålamb, Diarium under resa till Konstantinopel 1657–1658, s. 158)

Så kom chefen över de vita eunuckerna, akağa, därefter en representant för de vita eunuckerna som var etthundra i processionen enligt Rålamb. I sultanens palats fanns både vita och svarta eunucker, med uppgift att arbeta som dörrvakter, kammartjänare och haremsväktare. Den vite chefseunucken räknades till en av de mäktigaste personerna i palatset, vid sidan av sultanen, sultanmodern och storvesiren. Eunuckerna var kastrerade män och som sådana garanten för att alla barn som föddes inom palatsets väggar var sultanens. I Osmanska riket var det de svarta eunuckerna som vaktade över harem. Många av dem med ursprung i övre Egypten, som infångats som unga pojkar, kastrerats och sänts som gåva från Egypten till hovet i Istanbul. De vita eunuckerna ingick i sultanens tjänarstab. Den vita chefseunucken liksom eunucken bar en typ av huvudbonad som liknar selimi men har ett annat avslut med en närmast rund topp, och som kallades mücevveze i vitt. Båda var klädda i pälsbrämade kaftaner av exklusiva tyger. Den blå kaftanen med närmast arabeskliknande slingor. Där näst kom en av sultanens kammartjänare i sin röda börk. Sedan följde hovets falkenerare i sina karakteristiska huvudbonader i vackert mönstrade tyger. En av dem bar en röd handske på vilken en av sultanens jaktfalkar satt. Sist i ledet kom janitsjarernas musikkår, mehterhane, vida berömd och fruktad på slagfältet. De två främre musikerna spelade zurna, en typ av oboe, sist i tavlan skymtar vi nosen på en av dromedarerna som bar pukorna. Övriga instrument som ingick var cymbaler, tamburiner och horn, som den tredje musikern i tavlan ses spela. De flesta västerlänningar som mötte musiken, på slagfältet eller som i Rålambs fall, upplevde att den endast bestod av dissonanser. Ursprungligen var mehter-musiken endast tänkt för sultanen.